منوی اصلی
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 1061
بازديدکنندگان امروز: 458
کل بازديدکنندگان: 266871
بازديدکنندگان آنلاين: 7
زمان بارگزاري صفحه: 0.9984 ثانيه
سوالات متداول

1. خدمات سلامت چیست؟
فعالیت‌هایی است که منجر به ارتقاء سلامت، پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت از ناخوشی و بیماری، جراحت و سایر اختلالات جسمی، روانی، اجتماعی و [معنوی] در انسان می‌شود. مجموعه فعالیت‌ها و فرایند‌هایی است که بستر لازم به منظور حصول سلامت همه جانبه را برای فرد و اجتماع فراهم می‌كند. خدمات سلامت به طور اعم در برگيرنده امور مربوط به تغذيه، بهداشت، پيشگيري، تشخيص، درمان، بازتواني، بيمه خدمات سلامت، آموزش و تحقيقات و فناوري در حوزه‌هاي ذيربط  و همچنين، كنترل كيفيت و ايمني مواد و فرآورده‌هاي دارويي، بيولوژيك، خوردني، آرايشي، بهداشتي و ملزومات و تجهيزات پزشكي و اثربخشي فرآورده‌هاي دارويي و بيولوژيك می‌باشند.

2. مراقبت‌های اولیه سلامت چیست؟
خدمات اساسی سلامت مبتنی بر روش‌های کاربردی، از نظر علمی معتبر و از نظر اجتماعی پذیرفتنی است، که از طریق مشارکت کامل افراد و خانواده‌ها در دسترس همگان قرار می‌گیرند، با هزینه‌ای که جامعه بتواند در هر مرحله از توسعه با روحیه خوداتکایی و خودگردانی از عهده آن برآید. این مراقبت‌ها، هم بخشی جدایی‌ناپذیر از نظام سلامت کشور و وظیفه محوری کانون اصلی توجه آن است و هم بخشی تفکیک‌ناپذیر از توسعه کلی اقتصادی و اجتماعی جامعه را تشکیل می‌دهند. این مراقبت‌ها اولین سطح تماس افراد، خانواده و جامعه با نظام سلامت کشور است و خدمات سلامت را تا آنجا که ممکن است به جایی که مردم در آن زندگی و کار می‌کنند، نزدیک می‌کند و نخستین جزء فرایند مراقبت مستمر سلامت را تشکیل می‌دهد.

3. منظور از سطح ارجاع و سطح بندی خدمات چیست؟

فرآیندهایی که نحوه ارتباط فرد با نظام سلامت و استفاده وی از سطوح خدمات این نظام را تعیین می‌کند. ارجاع درون سطح به عنوان ارجاع افقی و ارجاع در بین سطوح به عنوان ارجاع عمودی نامیده می‌شود. سازوکاری برای ارائه خدمات سلامت است که متقاضیان (آحاد مردم شناسایی‌شده/تحت پوشش) برای دریافت خدمات مزبور به پایگاه سلامت مراجعه کرده و تشکیل پرونده ‌می¬دهند. مراجعه کننده در نقطه تماس اول، توسط تیم سلامت (کارشناس مراقب سلامت خانواده/ماما و در صورت نیاز پزشک عمومی)، ویزیت شده و اقدامات لازم برای وی صورت می‌گیرد. در صورت نیاز به خدمات تخصصی¬تر (در همان سطح یا سطح بالاتر)، وی به صورت هدایت‌شده با رعایت سلسله مراتب پس از تکمیل فرم ارجاع (مطابق با فرمت هر برنامه موجود در بسته خدمت) برای دریافت آن خدمات در همان سطح (مانند خدمات مشاوره تغذیه و سلامت روان) یا به سطوح بالاتر سرپایی و بستری (پزشک، متخصص، فوق تخصص، مراکز پاراکلینیکی خاص و بیمارستان) ارجاع داده می شود و مسوولیت پیگیری و تداوم خدمات سلامت او در هر صورت با تیم سلامت است. سطح دوم خدمت (پزشک متخصص یا بیمارستان و ...) پس از انجام اقدامات ضروری برای بیمار، اطلاعات مربوط به نتایج درمان، الگوی تشخیصی درمانی و سایر نیازها را به صورت بازخورد (در فرم بازخوراند) به ارجاع دهنده (در همان سطح یا سطوح پایین‌تر) منعکس می‌کند و باید در انتها، تمامی موارد برای درج در پرونده بیمار، به تیم سلامت بازگردانده شود.

4. منظور از پرونده خانوار چیست؟

پرونده خانوار سلامت مبتنی بر شناسه (کد) ملی است که برای هر ایرانی ایجاد می‌شود و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی، قبل از تولد تا پس از مرگ، در آن ثبت می‌گردد. پرونده اصلی در نزد مراقب سلامت مسوول آن خانوار است و فرم¬های هر پرونده برحسب شرایط افراد تشکیل دهنده خانوار منطبق با برنامه های خدمتی تعریف شده در بسته خدمت خواهد بود.

5. مهم ترین علامت بیماری سل چیست؟
 سرفه بیش از 2هفته


6. ساده ترین و آسانترین راه از بین بردن میکروب وبا چیست؟
 جوشاندن آب به مدت 1دقیقه


7. کمبود کدام ماده غذائی در مادران باردار باعث عقب ماندگی نوزاد می شود؟
ید


8. مهم ترین علائم بیماری آنفولانزا چیست؟
تب-سرفه –گلودرد-دردعضلانی


9.بیماری تب مالت از چه طریق منتقل می شود؟
مصرف شیر ولبنیات غیر پاستوریزه وتماس با خون و ترشحات حیوان مبتلا


10. سرطان های ناشی از استعمال دخانیات کدامند؟
سرطان ریه،مثانه،کلیه،خون،حنجره،دهان،مری

11. روزانه چه میزان میوه و سبزی باید مصرف کرد؟
2وعده میوه 3وعده سبزی


12. مردان از چه سنی باید جهت معاینه پروستات مراجعه کنند؟
از 50سالگی


13. انجام ماموگرافی (عکس برداری از پستان)برای چه کسانی لازم است؟
کلیه زنان بالای 35سال

14. برای تشکیل پرونده سلامت خانوار به کجا باید مراجعه کرد؟

به مرکز سلامت جامعه یا پایگاه سلامت در منطقه سکونت