منوی اصلی
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 106
بازديدکنندگان امروز: 38
کل بازديدکنندگان: 310792
بازديدکنندگان آنلاين: 4
زمان بارگزاري صفحه: 1.0141 ثانيه
توصیه های غذایی در افراد دیابتی

تعداد وعده های غذایی را افزایش داده و در عين حال مقدار غذا را در هر وعده کاهش دهید.به طوريكه يك سهم از وعده اصلي را كنار گذاشته و آن را به عنوان ميان وعده مصرف كنيد. به هر حال مقدار غذا باید متناسب با فعالیت روزانه باشد.
هرگز یکی از وعده های اصلی غذای خود را حذف نکنید. مخصوصاً بیماران لاغر و بیمارانی که قرص مصرف می کنند و یا انسولین تزریق می نمایند.
از حبوبات، میوه های غیرشیرین، سبزی ها و نان سبوس دار در غذاي روزانه استفاده کنید.
مصرف میوه های شیرین مثل هندوانه، طالبي، خربزه، خرما، توت و خشکبار شیرین مثل کشمش، قیسی و مانند آنها را كم کنید.
مصرف قند، شکر و انواع موادغذايي كه داراي قند وشكر كارخانه اي است  مثل شیرینی ،آب نبات، شکلات، پولکی، گز، سوهان،نوشابه، سانديس، ژله های قندی ، مربا، عسل ، امثال آن را زيرنظر كارشناس تغذيه كم کنید.
از زیاده روی در مصرف قندهای ساده خودداری کنید
مواد نشاسته ای مثل نان، برنج، سیب زمینی،گندم، جو و ماکارونی به میزانی که موجب افزایش وزنتان نشود استفاده کنید.
در افراد باردار ديابتي، مواد نشاسته اي و قندي نمي تواند در وعده صبحانه به خوبي ساير وعده ها تحمل گردد. بنابراين براي رفع گرسنگي مي توانند غذاهاي حاوي پروتئين (مانند تخم مرغ) را در اين وعده اضافه كنند. از زیاده روی در مصرف قندهای ساده خودداری کنید
به طور كلي مصرف چربی وروغنها را کاهش دهید، و به جای سرخ کردن غذا، آن را به صورت آب پز و کبابی تهیه کنید.زيرا غذاهاي چرب باعث  افزايش قند خون مي گردند
نوع چربي مصرفي نيز مهم است. به طوري كه روغن هاي گياهي مايع (به خصوص روغن زيتون و كلزا) در مقايسه با چربي هاي حيواني (مثل دنبه، كره ) و روغن جامد باعث بهبود قند و چربي خون مي شوند بنابراين:به جای خامه ، کره و روغن های جامد از روغن مایع و زیتون استفاده کنید.هر چند كه در مصرف همين انواع روغن نيز نبايستي زياده روي كرد.
از گوشت کم چربی استفاده کنید و قبل از پخت ، چربی گوشت و پوست مرغ وماهی را جدا کنید.
شیرو ماست کم چرب مصرف نمائيد. مصرف روزانه 3_2 واحد از گروه لبنیات توصیه می شود. هر واحد لبنیات برابر است با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا دو لیوان دوغ (به صورت کم چرب)
مصرف روزانه سبزی ها به میزان 5_3 واحد توصیه می شود .(هر واحد برابر با یک لیوان سبزی برگی خام ،یا نصف لیوان سبزی پخته ) .  بطور کلی مصرف سبزی خوردن ،سالاد با آبلیمو یا آبغوره ،کاهو ،کلم ،کدو،خیار،شوید،شنبلیله ،سیر و...در پایین آوردن قند خون تاثیر زیادی دارند
مصرف گوشتهای احشایی مثل جگر، مغز، قلوه و کله پاچه را محدود کنید.
برنامه غذایی به گونه ایی تنظیم گردد که روزانه 6 وعده غذایی با حجم کم استفاده شود به خصوص افرادی که باید انسولین تزریق کنند (مصرف 3 وعده اصلی صبحانه ،ناهار،شام و 3_2 میان وعده ساعت 10 صبح ،5 عصر و قبل از خواب با در نظر گرفتن ساعت مصرف غذا ،بسیار اهمیت دارد)
بیاد داشته باشیم تحرک روزانه(مانند پیاده روی،  دویدن سبک،  شنا،  دوچرخه سواری و...) با آرامش فکر و بدون استرس به مدت 30الی 45 دقیقه در کنترل قند خون بسیار مناسب می باشد.