منوی اصلی
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 106
بازديدکنندگان امروز: 107
کل بازديدکنندگان: 310861
بازديدکنندگان آنلاين: 4
زمان بارگزاري صفحه: 1.5132 ثانيه
توصیه های خود مراقبتی در سفر

توصیه های خود مراقبتی در سفر
1.    بهداشت مواد غذایی در سفر:
    مواد غذايي مورد نياز خود را از فروشگاههاي معتبر تهيه و قبل از خريد مواد غذايي بسته بندي شده، از درج شماره پروانه ساخت و سپري نشدن تاريخ انقضاي مصرف آن اطمينان حاصل كنيد.
    از خريد مواد غذايي مخصوصا ساندويچ، بستني، فالوده و آبميوه از فروشندگان دوره گرد جدا بپرهيزيد.
    از خريد كنسرو و كمپوت متورم، زنگ زده يا ضربه خورده و پنير تازه محلي خودداري نماييد. كنسرو را قبل از بازكردن درب آن به مدت 20 دقيقه در آب جوش قرار دهيد. توجه داشته باشيد آلودگي كنسرو به سم كشنده و مرگ آور بوتوليسم هيچ گونه علامتي (مانند بادكردگي قوطي) ندارد و فقط با حرارت مي توان آن را خنثي نمود.
    از مصرف باقيمانده مواد غذايي پاستوريزه كه پس از باز شدن درب ظرف، در خارج از يخچال نگهداري شده خودداري نماييد.
    در سفر از غذاهاي ساده و حتي الامكان مواد غذايي مطمئن كه خودتان تهيه كرده ايد استفاده نماييد.
    آجيل و خشكبار مورد نياز را حتي الامكان به صورت بسته بندي تهيه كنيد. از خريد خشكبار و آجيل كه آثار آفت زدگي، رطوبت و كهنگي در آنها ديده مي شود پرهيز كنيد.
    حتي الامكان از مصرف سالاد و سبزيجات در رستورانها خودداري كنيد.
    سالمسازي سبزيجات، قبل از مصرف، در پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي عفوني و انگلي روده اي موثر است. سالمسازي سبزيجات در چهار مرحله پاكسازي، انگل زدايي، گندزدايي و شستشو انجام مي شود.
    ميوه جاتي را كه خريداري مي كنيد، با آب تميز و بهداشتي، به دقت بشوييد. ريختن ميوه ها در داخل لگن دستشويي اماكن، مي تواند بر آلودگي سطح آن بيافزايد.
    در صورت نياز به گوشت تازه، حتما آن را از فروشگاههاي معتبر و گوشت داراي مهر نظارت دامپزشكي تهيه نماييد.
    آب آشامیدنی را از مکان های مطمئن تهیه کنید. بهتر است آب آشامیدنی از نوع بسته بندی باشد.
    در صورت عدم اطمینان از سلامت آب آن را بجوشانید و سپس مصرف کنید.
2.    بهداشت فردی در سفر:
    دست ها را به طور مرتب قبل از صرف غذا و بعد از استفاده از دستشویی با آب و صابون مایع بشویید.
    بهتر است ژل یا محلول ضد عفونی دست همراه داشته باشید تا در صورت نبود آب استفاده کنید.
    حوله، مسواک و سایر لوازم شخصی را به همراه داشته باشید.
    در طول مسیر چند مرحله توقف و استراحت کنید تا توان لازم برای ادامه راه و مقابله با خطرات احتمالی را داشته باشید.
    به سلامت دهان و دندان خود اهمیت دهید و در طول سفر هم مسواک کردن و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.
    خواب و استراحت کافی ضمن حفظ نشاط و شادابی به تقویت دستگاه ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری کمک می کند.
    مطالعه و اسفاده زیاد از گوشی همراه در داخل وسيله نقليه در حال حركت، موجب خستگي چشم و وارد شده آسيب جدي به آن مي شود.
    جهت پيشگيري از بيماريهاي پوستي، هنگام اقامت در هتل، حتي الامكان از ملافه و وسايل شخصي استفاده نماييد.
    قبل از تشرف به اماكن زيارتي، پاها را شسته و از جوراب نخي تميز استفاده كنيد.
3.    حفظ محيط زيست در سفر:
    از ريختن زباله در اماكن و معابر عمومي جدا خودداري نماييد. زباله هاي خود را در طول سفر، در كيسه هاي نايلون نگهداري و در اولين سطل زباله شهري بريزيد.
    در حمل و نگهداري وسايل آتشزا و گازسوز مانند كپسول پيك نيك دقت نماييد.
    سيگار كشيدن در مراكز زيارتي، اماكن عمومي و وسايل نقليه همگاني، تجاوز به حقوق عمومي جامعه محسوب مي شود و از نظر قانوني نيز ممنوع است. از اين عمل غير اخلاقي جدا خودداري كنيد.
    از تعويض روغن در حاشيه جاده ها و سایر اماکن جدا خودداري كنيد.
4.    تغذیه سالم و مصرف تنقلات در سفر:
    در طول سفر مانند سایر مواقع به طور متناسب، متعادل و متنوع از تمام گروه های غذایی استفاده نمایید.
     برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقادیر مناسبی آب بنوشید. همچنین مصرف آب کافی برای سلامت و نشاط پوست ضروری است.
    از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی ها، شکلات و خامه اجتناب نمایید.
    از میوه ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده کرده و. حتما  قبل از استفاده آن ها را خوب شستشو دهید.
    بهتر است به جای مصرف نوشابه، از دوغ و نوشیدنی های کم کالری استفاده کنید.
    برای برطرف شدن نیاز مایعات بدن، آب بهترین نوشیدنی است، تا حد امکان از مصرف آبمیوه های صنعتی و نوشابه ها پرهیز کنید.
    حتما در طول سفر به دریافت مقادیر مناسب لبنیات دقت کرده و روزانه متناسب با نیاز بدنتان حدود 2 تا 3 لیوان شیر یا ماست استفاده کنید.
    به جای مصرف غذاهای سرخ شده، از غذاهای آب پز، کبابی و تنوری استفاده نمایید.
    تا حد امکان از مصرف سوسیس وکالباس پرهیز کنید.
    مصرف مواد غذایی حاوی غلات کامل و سبوس دار مانند نان سنگک، اش و شوپ توصیه می شود.
    مواد غذایی عنی از جربی های غیراشباع مانند مغز گردو، بادام و غندق و روغن زیتون را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
    لبنیات کم چرب حداقل روزی 3-2 لیوان مصرف کنید.
    خوردن مقدار زیاد نمک فشار خون را بالا می برد، پس مقدار نمک مواد غذایی را به حداقل برسانیم و سر سفره هم نمک به غذا اضافه نکنیم.
    مصرف بيش از حد آجيل و شيريني‌جات علي‌رغم وجود مواد مغذي، مي‌تواند عوارض و پيامدهايي به خصوص در كودكان به دنبال داشته باشد.
    توصيه مي‌شود در مسافرت افراد از مصرف بيش از حد آجيل و تنقلات پرهيز نمايند. با اینکه چربي موجود در انواع آجيل باعث كاهش اختلالات قلبي - عروقي مي‌شود، ولي بايد توجه داشت كه مصرف بي‌رويه آجيل قطعاً مي‌تواند موجب بروز مشكلاتي شود. چون معمولاً در تهيه انواع آجيل‌ها از مقادير زيادي نمك استفاده مي‌شود، بنابراين مصرف زياد آجيل به ويژه در صورتي كه ميزان نمك آن بيش از حد متعارف باشد ممكن است عوارضي را به خصوص در بيماران قلبي – عروقي يا افراد داراي فشار خون باعث شود.
5.    ایمنی در سفر
      بیشترین تصادفات داخل شهرها در ایران به علت عدم رعایت مقررات حق تقدم می باشد بنابراین حق تقدم را رعایت کنید.
    مهمترین علت های تصادفات برون شهری عبارتند از : انحراف به چپ ، تجاوز به چپ ، سبقت غیر مجاز و سرعت غیر مجاز، پس اکیدا از اینگونه رفتار ها خودداری نمایید.
    پس از انجام پارک، اتومبیل خود را در دنده سنگین قرار دهید و ترمز دستی را بکشید.
    اتومبیل خود را در حریم تقاطع ها (تا 15 متری تقاطع ها ) نگه ندارید زیرا مانع دید دیگر رانندگان می شوید و موجب تصادف را فراهم می سازید.
    در بزرگراه ها همیشه از خط عبوری استفاده کنید که سرعت مجاز اجازه می دهد. دقت نمایید سرعت کمتر یا بیشتر در این خط عبور، خطر تصادف را به همراه دارد .
    در هنگام پارک کردن اتومبیل در سرازیری یا سربالایی حتماً مانعی ( مثل سنگ یا آجر ) را زیر یکی از  چرخ ها قرار دهید.
    چنانچه اتومبیل شما دچار نقص فنی شد یا تصادفی ایجاد گردید، هرگز اقدام به سنگ چین نکنید. چیدن سنگ در اطراف اتومبیل و در سطح سواره رو چه بسا موجب تصادف و بروز سوانحی برای دیگران می شود و توقف اتومبیل خود را حتماً با علامت احتیاط و یا شبرنگ به اتومبیل هایی که مسیر شما را طی می کنند اعلام کنید.
    هنگام رانندگی حتماً از کمربند ایمنی استفاده نمائید.
    موقع گردش به چپ یا به راست حتماً چراغ راهنما را با فاصله معین شده روشن نمایید.
    در سطح گذرگاه عابر پیاده بی تفاوت حرکت نکنید.
    در هنگام رانندگی از آیینه دید مخصوص عقب غافل نشوید.
    در هنگام هر نوع تغییر مسیر قبلاً در آیینه نگاه کنید.
    هنگام رانندگی عادت کنید با دو دست و صحیح رانندگی نمایید.
    چنانچه قد شما کوتاه است با قرار دادن تشک کوچک در صندلی راننده طوری پشت فرمان قرار بگیرید که به طور عادی دارای دید جلو بوده و مسلط به پدال ها باشید.
    راننده وسیله نقلیه هیچ وقت نباید اجازه پیاده شدن از درب سمت چپ را به سرنشینان بدهد .
    در هنگام رانندگی به خصوص در داخل شهرها با اتومبیل جلوی خود فاصله طولی ایمن را رعایت نمایید.
6.    افراد آسیب پذیر در سفر
    کودکان در طول سفر به مراقبت بیشتری نیاز دارند. قبل از غذا دادن به آن ها حتما دست ها را به خوبی بشویید. از صندلی مخصوص کودک در خودرو استفاده کنید. دارو های خانگی لازم را برای کودک همراه داشته باشید.
    سالمندان نیز در سفر لازم است بیشتر مورد توجه قرار گیرند. مصرف آب و مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزی به جلوگیری از یبوست و مشکلات گوارشی کمک می کند. تحرک کافی برای جلوگیری از مشکلات اسخوان و عضلات در آنان ضروری است. سالمندان به فواصل کوتاهتری نیاز به استراحت در حین سفر دارند.
    زنان باردار نیز بهتر است در مسافرت بیشتر مراقب خود باشند. بهترین زمان سفر برای آنان در سه ماهه دوم است و بهتر است قبل از سفر با پزشک خود مشورت نمایند. از حمل بارهای سنگسن اجتناب نمایند و لباس و کفش راحت بپوشند.